تحولات لبنان و فلسطین

وزیر امور خارجه کشورمان تدکید کرد ایران خواهان افزایش تنش و جنگ نیست، اگر چه از جنگ نمی‌ترسیم و همه گونه آمادگی داریم لذا اگر می‌خواهند می‌توانند اراده ما را امتحان کنند.

عراقچی: خواستار افزایش تنش نیستیم اما نیروهای مسلح ایران برای هر وضعیتی آماده‌اند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، عباس عراقچی امروز در حاشیه نشست «طوفان الاقصی؛ آغاز نصرالله» که در محل دفتر مطالعات سیاسی و بین الملل وزارت امور خارجه با حضور جمعی از سفرای خارجی مقیم تهران، کارشناسان و مدیران این وزارتخانه برگزار شد با اشاره به تداوم رایزنی‌های دستگاه دیپلماسی در منطقه برای پایان بخشیدن به حملات و جنایات وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه لبنان و مردم غزه، از سفر امروز عصر خود به عربستان سعودی خبر داد و گفت: پس از آن به شماری دیگر از پایتخت های منطقه خواهم رفت و تلاش خواهیم کرد تا یک حرکت دسته‌جمعی از سوی کشورهای منطقه و اسلامی و جامعه بین‌الملل برای توقف حملات وحشیانه به لبنان صورت بگیرد.

رایزنی‌های سطح بالا در ریاض و دیگر پایتخت‌های منطقه 

وی با تأکید بر ایکه از سیاست اصولی حمایت از مقاومت عدول نخواهیم کرد، افزود: رایزنی هایی اگر صورت می‌گیرد برای توقف جنایات و محکوم کردن رژیم صهیونیستی و برای این است که از تلاشی که رژیم صهیونیستی برای گسترش جنگ به منطقه دارد، جلوگیری شود.

وزیر امور خارجه کشورمان با یادآوری و تکرار اینکه ما بارها اعلام کرده‌ایم خواهان افزایش تنش و جنگ نیستیم، اگر چه از جنگ نمی‌ترسیم و همه گونه آمادگی داریم، اظهار داشت: اگر می‌خواهند اراده ما را امتحان کنند، می‌توانند این کار را انجام دهند. ما برای هر سناریو و وضعیتی آمادگی داریم.

وی تصریح کرد: نیروهای مسلح ما در آمادگی کامل و صد در صدی به سر می‌برند و تمام اهداف لازم را شناسایی کرده‌اند،‌ ولی سیاست ما جنگ و ادامه تنش نیست اگرچه برای آن آمادگی داریم.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشور خاطرنشان کرد: سیاست ما توقف درگیری‌ها و رسیدن به یک آتش‌بس عادلانه است که مورد قبول مقاومت و مردم فلسطین باشد و برای این کار تلاش خواهیم کرد و به رایزنی‌های خود ادامه خواهیم داد.

وی در پاسخ به سوالی درباره درخواست ایران برای نشست فوق‌العاده سران سازمان همکاریهای اسلامی با بیان اینکه ما به دبیرکل سازمان همکاری اسلامی رسماً پیشنهاد دادیم که اجلاس فوق‌العاده سران یا مثل گذشته اجلاس مشترک سران کشورهای اسلامی و سران کشورهای عرب برگزار شود، گفت: تا جایی که من می‌دانم دبیرکل هنوز مشغول رایزنی در این خصوص با اعضا و کشورهاست و نظرات مثبتی از سوی کشورهای عضو ابراز شده که امیدواریم که زودتر این اجلاس تشکیل شود.

اراده برای همکاری منطقه‌ای در شورای همکاری خلیج فارس وجود دارد

وزیر امور خارجه در خصوص برگزاری نشست غیررسمی وزرای خارجه ایران و شورای همکاری خلیج‌فارس در دوحه هم اظهار داشت: این نخستین نشست وزرای خارجه شورای همکاری خلیج‌فارس و ایران بود که به صورت غیررسمی برگزار شد. طبیعی است رابطه بین ما و شورای همکاری همواره فراز و نشیب‌هایی داشته است، اما اراده برای اینکه این رابطه منجر به همکاری‌های منطقه‌ای برای حل مشکلات منطقه شود، وجود دارد و ما الان با تک‌تک این کشورها به غیر از بحرین که هنوز قطع رابطه هستیم، روابط و رفت‌وآمدهای خودمان را داریم.

عراقچی گفت: البته با بحرین هم تحولاتی بوده و در طول سه ماه گذشته، سه بار وزیر خارجه بحرین به ایرانبرای شرکت در نشست وزرای خارجه مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا، مراسم یادبود شهید رئیسی و مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید سفر کرده‌ است. بنابراین این اراده وجود دارد، ولی  با وجود قطع رابطه با یکی از اعضای شورای همکاری خلیج‌فارس، جلسه مشترک ما و اعضای شورای همکاری در دوحه برگزار شد و همه کشورهای حاضر ابراز علاقه کردند که این رابطه مستمر باشد و اتفاق نظر بود که احتیاج داریم درباره مسائل منطقه با هم مشورت و رایزنی داشته باشیم.

وزیر امور خارجه تأکید کرد: من در آن جلسه هم گفتم دو نوع موضوع بین ما وجود دارد. موضوعاتی که واقعاً مورد اختلاف است و باید درباره آنها صحبت کرد، حالا یا می‌توانیم آنها راحل کنیم و یا اگر نتوانیم، حداقل درک بهتری از همدیگر پیدا خواهیم کرد و دوم موضوعاتی است که بر اساس سوءتفاهم به وجود آمده است و این سوءتفاهم‌ها را می‌توان رفع کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.